Ο κλινικός ψυχολόγος Dr. George K. Simon- ο οποίος θεωρείται ειδήμονας πάνω στην χειριστική συμπεριφορά- εντοπίζει τρεις υποβόσκουσες, αλλά βασικές συμπεριφορές χειραγώγησης:
1. Εσκεμμένη απόκρυψη επιθετικών συμπεριφορών και προθέσεων.
2. Αναγνώριση και αξιοποίηση κάθε πιθανών «αδύνατων σημείων» ενός ατόμου για εκμετάλλευσή τους.
3. Ένας αδίστακτος τρόπος σκέψης που στερείται συμπόνιας και ενσυναίσθησης, που επιτρέπει στο χειριστικό άτομο να δρα χωρίς τύψεις.
Στο παρόν άρθρο, συζητάμε κάποιες πιθανές συμπεριφορές του χειριστικού ατόμου και πώς να προστατευτείτε από αυτούς. Θα παρατηρήσετε καθώς θα διαβάζετε αυτή τη λίστα, ότι η χειριστική συμπεριφορά μπορεί να ποικίλλει από ήπια/ διακριτική έως απόλυτα καταφανής.
Πώς να αναγνωρίσετε ένα χειριστικό άτομο
1. Σκοπός τους η εξουσία
Οι χειριστικοί άνθρωποι έχουν μια αδίψαστη λαχτάρα για εξουσία. Η αλαζονεία τους οδηγεί να πιστεύουν ότι έχουν την ανώτερη επιρροή που θα μπορούσαν πάνω στους άλλους, παρά την ύπαρξη στοιχείων για το αντίθετο. Είτε το πιστεύετε, είτε όχι, επηρεάζεστε κάθε μέρα από άλλους. Πόσες ψευδείς, παραπλανητικές διαφημίσεις υπάρχουν εκεί έξω; Η χειραγώγηση μέσω της διαφήμισης δεν είναι διαφορετική από την προσωπική· απλά η πρώτη απευθύνεται σε μεγαλύτερο κοινό. Εντούτοις, η ουσία είναι μια εδώ: κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν την τεχνική της χειραγώγησης απλά και μόνο για να νιώσουν μια αίσθηση ανωτερότητας.
2. Εκρήξεις και επιθετικότητα
Εξαιτίας της παραμορφωμένης αίσθησης ανωτερότητας και εξουσίας τους, τα χειριστικά άτομα μπορεί να γίνουν επιθετικά, όταν τα πράγματα δεν γίνουν όπως τα είχαν σχεδιάσει. Μπορεί να σηκώσουν τον τόνο της φωνής τους ή να γίνουν και σωματικά βίαιοι. Ένας άλλος λόγος που μπορεί να γίνουν επιθετικοί είναι επειδή πιστεύουν ότι μέσω της βίας μπορεί να επηρεάσουν το θύμα να νιώσει νικημένο.
3. Το κόλπο των ενοχών
Οι περισσότεροι θα συμφωνήσετε ότι δεν λυπόμαστε ή συμπονούμε ιδιαίτερα τους χειριστικούς ανθρώπους, όμως συχνά χρησιμοποιούν το όπλο της θυματοποίησης για να πετύχουν τους σκοπούς τους. Ο τρόπος τους μπορεί να ποικίλλει από μια σειρά παραπόνων με έναν τόνο απόγνωσης μέχρι ένα μακρόχρονο βλέμμα σιωπής που προδίδει «βάσανα». Κάποιοι μπορεί να ανακοινώνουν δήθεν την απόφαση τους να βλάψουν τον εαυτό τους ή άλλους. Αν και σπάνια το εννοούν πραγματικά, είναι καλύτερο σε τέτοιες περιπτώσεις να απευθύνεστε στις τοπικές αρχές και να τους ενημερώνετε για την κατάσταση.
4. Χρησιμοποιούν αρνητικό χιούμορ
.
.
Τα χειριστικά άτομα, όπως είναι προφανές, εμφανίζονται ανήθικα και προσβλητικά, στοιχεία που χαρακτηρίζουν και το χιούμορ τους. Θα κοροϊδέψουν την εμφάνισή σας, το παλιό μοντέλο κινητού σας, το γεγονός ότι αργήσατε, ενώ τρέχατε, τους φίλους σας κλπ. Και θα το κάνουν με έναν οξύ σαρκασμό που είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να καμουφλάρει την πραγματική τους πρόθεση: να επιβάλλουν κάποιο είδος ψυχολογικής επιρροής και χειραγώγησης πάνω σας, ώστε να νιώσουν εκείνοι καλύτεροι και ανώτεροι.
5. Κολακείες και τρυφερά λόγια
Όχι, δεν είναι τα γλυκόλογα που ακούμε από τους αγαπημένους μας ανθρώπους. Δεν υπάρχει τίποτα το αυθεντικό στα λόγια των χειριστικών ανθρώπων, εκτός από το γεγονός ότι προσπαθούν προσεκτικά να παραπλανήσουν τα θύματά τους. Για τους περισσότερους από εμάς, ο τρόπος με τον οποίο απευθυνόμαστε στους ανθρώπους γύρω μας φανερώνει και σχετίζεται με τη σχέση που έχουμε με αυτούς. Για παράδειγμα, αλλιώς θα μιλήσουμε σε έναν φίλο και αλλιώς σε έναν άγνωστο στην καφετέρια. Δεν θα στολίσουμε κάποιον που μόλις γνωρίσαμε με κοπλιμέντα και υπερβολική οικειότητα.
Ο χειριστικός άνθρωπος αξιοποιεί τις κολακείες σε μια προσπάθεια να επισπεύσει μια σύνδεση με το άτομο που θέλει να εκμεταλλευτεί. Σκεφτείτε τα υποκριτικά κοπλιμέντα ενός πωλητή ρούχων. Αν τα λόγια δεν ταιριάζουν με το είδος της σχέσης, τότε μάλλον μιλάμε για ένα άτομο με πρόθεση εκμετάλλευσης.
Αυτοπροστασία
Τα χειριστικά άτομα μπορεί να προκαλέσουν πολλά είδη προβλημάτων και σε διαφορετικό βαθμό. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τέσσερις τρόπους αντιμετώπισης των χειριστικών ατόμων από τη Lisa Hutchinson- πιστοποιημένη σύμβουλος ψυχικής υγείας, διαισθητική ψυχοθεραπεύτρια και ειδική στο θέμα:
1. Να θυμάστε και να έχετε γνώση της ιστορίας, του παρελθόντος ενός ατόμου και των συμπεριφορικών τακτικών του.
2. Εμπιστευθείτε το ένστικτό σας. Μην εστιάζετε μόνο σε αυτό που σας λέει. Η διαίσθησή σας μπορεί να σας αποκαλύψει την αλήθεια και για το ότι δεν πρέπει να εμπιστευθείτε κάποιον.
3. Αποφασίστε αν θέλετε να αντιδράσετε ή να απομακρυνθείτε. Αξίζει το άτομο εκείνο μια προσπάθεια ή είναι καλύτερα απλά να φύγετε;