Μην κρίνεις αν κάτι είναι καλό ή αν είναι κακό. Το καλό και το κακό είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Όπου υπάρχει το κακό, στην άλλη όψη υπάρχει το καλό. Όπου υπάρχει το καλό, στην άλλη όψη υπάρχει το κακό.
Μέσα στον καλό άνθρωπο είναι κρυμμένος ο κακός και μέσα στον κακό άνθρωπο είναι κρυμμένος ο καλός. Ο καλός άνθρωπος έχει την καλή πλευρά του νομίσματος του στραμμένη προς τα πάνω και την κακή πλευρά στραμμένη προς τα κάτω. Έτσι, αν ένας καλός άνθρωπος γίνει κακός, τότε είναι χειρότερος από τον πιο κακό.
Κι αν ένας κακός άνθρωπος γίνει καλός, τότε ο καλός ωχριά μπροστά του. Στον κακό άνθρωπο, η καλοσύνη είναι εντελώς κρυμμένη. Μόνο η κακία φαίνεται. Αν ο άνθρωπος αλλάξει και γίνει καλός, τότε εμφανίζεται γύρω του μια πολύ φρέσκια και κρυμμένη δύναμη.
Μέσα στον καλό άνθρωπο είναι κρυμμένος ο κακός και μέσα στον κακό άνθρωπο είναι κρυμμένος ο καλός. Ο καλός άνθρωπος έχει την καλή πλευρά του νομίσματος του στραμμένη προς τα πάνω και την κακή πλευρά στραμμένη προς τα κάτω. Έτσι, αν ένας καλός άνθρωπος γίνει κακός, τότε είναι χειρότερος από τον πιο κακό.
Κι αν ένας κακός άνθρωπος γίνει καλός, τότε ο καλός ωχριά μπροστά του. Στον κακό άνθρωπο, η καλοσύνη είναι εντελώς κρυμμένη. Μόνο η κακία φαίνεται. Αν ο άνθρωπος αλλάξει και γίνει καλός, τότε εμφανίζεται γύρω του μια πολύ φρέσκια και κρυμμένη δύναμη.
Ο καλός και ο κακός άνθρωπος δεν είναι διαφορετικοί. Είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος. Το τρίτο είδος ανθρώπου όμως είναι ο σοφός. Μέσα του δεν υπάρχει ούτε κακία ούτε καλοσύνη. Έχει εξαφανιστεί ολόκληρο το νόμισμα. Ο σοφός δεν είναι ούτε καλός άνθρωπος ούτε ευγενής ούτε άγιος.
Μέσα στον ευγενή είναι κρυμμένος πάντοτε ένας αχρείος και μέσα στον κακό άνθρωπο είναι πάντοτε κρυμμένος ένας ευγενής. Ο σοφός είναι πέρα από το καλό και το κακό. Δεν έχει καμία σχέση με τίποτα από τα δύο. Έχει μπει σε μια εντελώς διαφορετική διάσταση, όπου δεν τίθεται ζήτημα καλού και κακού.
Ο σοφός είναι το τρίτο είδος ανθρώπου. Το ταξίδι του αναζητητή δεν είναι για να γίνει καλός άνθρωπος. Το ταξίδι του αναζητητή είναι για να γίνει σοφός.
Μέσα στον ευγενή είναι κρυμμένος πάντοτε ένας αχρείος και μέσα στον κακό άνθρωπο είναι πάντοτε κρυμμένος ένας ευγενής. Ο σοφός είναι πέρα από το καλό και το κακό. Δεν έχει καμία σχέση με τίποτα από τα δύο. Έχει μπει σε μια εντελώς διαφορετική διάσταση, όπου δεν τίθεται ζήτημα καλού και κακού.
Ο σοφός είναι το τρίτο είδος ανθρώπου. Το ταξίδι του αναζητητή δεν είναι για να γίνει καλός άνθρωπος. Το ταξίδι του αναζητητή είναι για να γίνει σοφός.
Μην κατηγορείς και μην επαινείς.
Μη λες πως αυτό είναι καλό κι αυτό είναι κακό.
Απλώς κάθισε δίπλα στο ποτάμι του νου, σαν να καθόσουν δίπλα στην όχθη ενός ρυακιού και παρατήρησε αδιάφορα τη ροή. Κυλάει νερό, κυλάνε πέτρες, κυλάνε φύλλα, κυλάνε ξύλα κι εσύ παρατηρείς, καθισμένος σιωπηλά στην όχθη.
Αυτά είναι τα τρία σημεία, για τα οποία ήθελα να μιλήσω. Το πρώτο είναι να έχεις το θάρρος να αντιμετωπίσεις το νου. Το δεύτερο είναι να μη βάζεις όρους και περιορισμούς στο νου. Το τρίτο σημείο είναι να μην κρίνεις τις σκέψεις που εμφανίζονται στο νου ότι είναι καλές ή κακές. Η στάση σου να είναι απλώς αδιάφορη. Αυτά τα τρία σημεία είναι απαραίτητα, προκειμένου να καταλάβεις τις διαστροφές του νου.
Osho:¨Ταξίδι προς τα μέσα¨